Reglement
Hier vindt u de verschillende reglementen voor zowel de Pikdorsercross alsook de AutoFunCross.
Wedstrijdreglement Pikdorsercross
Download Reglement Pikdorsercross
- Elke deelnemer ontvangt als onkostenvergoeding € 300
- Iedere machine moet minstens 1 ronde afleggen om aanspraak op de vergoeding te kunnen maken.
- De piloten en 2 techniekers hebben vrije ingang.
- Eigen drankinstallaties meebrengen is verboden.
- De piloten moeten de leeftijd van minstens 18 jaar bereikt hebben.
- Dronken piloten worden geweigerd en kunnen geen vergoeding eisen.
- Een piloot kan tegenover een tegenstrever geen eis tot schade indienen.
De pikdorser
- De pikdorsers moeten in de oorspronkelijke staat blijven.
- De gashendel ( met de hand bediend) en het gaspedaal( met de voet bediend) moeten automatisch naar de nulstand komen door een veersysteem.
- Er dient in elk geval een veiligheidskooi voorzien te zijn.
(Deze kan getest worden door de zijkant van de kooi te heffen tot een wiel van de grond gaat) - De machine moet rondom beveiligd zijn tegen botsingen.
- De batterij moet zeer goed vastgemaakt zijn. Zij moet bedekt worden met een isolerend materiaal.
- Het maaibord vooraan moet versterkt worden door middel van een metalen constructie.
- Aan de achterzijde van de machine moeten een schokbreker aangebracht worden.
- Eventueel aangebrachte vlaggen dienen bij val van de machine plooibaar te zijn om kwetsuren te voorkomen.
- Benzinemotoren zijn niet toegelaten.
- Een voetbeschermingsplaat is verplicht.
- Helm en veiligheidsriemen zijn verplicht.
- De machine mag niet door vreemden gestart kunnen worden.
De wedstrijd
- De wedstrijd wordt gereden in opeenvolgende reeksen met punten.
- Bij de start moeten alle voertuigen stil staan.
- Vóór de eigenlijke wedstrijd zijn er testritten en is er de technische controle.
- De koersdirecteur kan voertuigen die niet voldoen aan de eisen weigeren. Dit om de veiligheid van de piloten en de toeschouwers te waarborgen.
- Indien een voertuig stilvalt op de piste, mag de bestuurder zijn machine niet verlaten en mag hij zijn veiligheidsharnas niet losmaken zonder toelating van de koerscommissaris.
- Puntenverdeling:
- iedere afgelegde ronde:10 punten
- per race:
- 1ste plaats: +10 punten
- 2de plaats:+ 7 punten
- 3de plaats +4 punten
- De koersdirectie kan ten alle tijden de race stilleggen.
- Bij discussie beslissen de commissarissen.
- Klachten worden uitsluitend bij de koersdirecteur ingediend.
- De start wordt gegeven door de zwart-witte vlag.
- De gele vlag wil zeggen “gevaar”, snelheid aanpassen.
- Bij rode vlag moeten alle piloten onmiddellijk stoppen met rijden.
- Wie met de zwarte vlag wordt afgevlagd wordt gediskwalificeerd en moet het terrein onmiddellijk verlaten. Dit is o.a. van toepassing bij opzettelijke aanrijdingen en wanneer piloten de veiligheid van andere piloten en toeschouwers in gevaar brengen. De koersdirectie is in staat voor elke vorm van onsportief en roekeloos gedrag de zwarte vlag te gebruiken.
- Testen op het machinepark zijn verboden. Hier dient ook zeer traag gereden te worden.
De Verzekering
- De inrichter verzekert de burgerlijke aansprakelijkheid van de voertuigen tegenover de toeschouwers.
- De inrichter voorziet een verzekering die enkel geldig is voor de commissarissen.
- De piloten rijden op eigen risico en worden niet verzekerd door de inrichters! Het staat hen vrij een eigen verzekering af te sluiten.
- De piloten zijn verplicht voor de start hun naam op te geven op het secretariaat zodat de inrichters zeker zijn van de deelnemers. Dit is uiterst belangrijk.
Wedstrijdreglement Auto Fun Cross:
Deelname aan de autocross kost €20. De techniekers mogen tevens gratis binnen.
Eigen drankinstallaties meebrengen is verboden.
De piloten moeten de leeftijd van minstens 18 jaar bereikt hebben.
Piloten onder invloed van alcohol of drugs worden geweigerd en kunnen geen vergoeding eisen.
Een piloot kan tegenover een tegenstrever geen eis tot schade indienen.
Men dient aanwezig te zijn om 8.30u op het terrein.
De Auto
- Het gaspedaal (met de voet bediend) moet automatisch naar de nulstand komen door een veersysteem.
- Gastanks zijn niet toegelaten.
- De ruiten en lampen dienen verwijderd te worden, alsook de zetels en binnenbekleding.
- Er dient in elk geval een stevige ijzeren veiligheidskooi voorzien te zijn.
- Draadgaas in de voorruit en aan de bestuurderszijde dient voorzien te zijn.
- Sneeuwkettingen zijn verboden.
- Men dient slechts een minimale hoeveelheid brandstof te tanken om vervuiling te voorkomen bij lekkage.
- De accu moet zeer goed vastgemaakt zijn.
- Terreinwagens zijn niet toegelaten.
- Helm, nekband en vierpuntsgordel zijn verplicht3
- De auto mag verstevigd worden aan de bestuurderszijde en voor de radiator, maar niet met scherpe hoeken en uitstekende punten.
- De versieringen mogen geen gevaar opleveren voor de andere deelnemers of toeschouwers3
- Alle uitsteeksels (clips, bouten enz) welke de piloot kunnen verwonden dienen verwijderd of afgeschermd te worden. Het terugplaatsen van de rijdersdeur bekleding is toegestaan indien deze geen gevaar voor verwondingen meebrengt.Alle losse onderdelen in de wagen dienen verwijderd te zijn
- Elke auto heeft een veilige zone. Deze is aan de bestuurderszijde en zit tussen de voor- en achterwielen. Hier mag men de auto niet raken. Zie onderstaande afbeelding voor meer duidelijkheid.
- Elke deelnemer dient een Autobrandblusser bij zich te hebben in het rennerskwartier
De wedstrijd
- De wedstrijd wordt gereden in opeenvolgende reeksen met punten.
- Bij de start moeten alle voertuigen stil staan.
- Vóór de eigenlijke wedstrijd zijn er testritten en is er de technische controle.
- De koersdirecteur kan voertuigen die niet voldoen aan de eisen weigeren. Dit om de veiligheid van de piloten en de toeschouwers te waarborgen. Dit geldt zowel voor de auto als voor de versieringen.
- Indien een voertuig stilvalt op de piste, mag de bestuurder zijn auto niet verlaten en mag hij zijn veiligheidsharnas niet losmaken zonder toelating van de koerscommissaris.
- De koersdirectie kan ten alle tijden de race stilleggen.
- Bij discussie beslissen de commissarissen.
- Klachten worden uitsluitend bij de koersdirecteur ingediend.
- De start wordt gegeven door de zwart-witte vlag.
- De gele vlag wil zeggen “gevaar”, snelheid aanpassen.
- Bij rode vlag moeten alle piloten onmiddellijk stoppen met rijden.
- Het is verboden om op stilstaande auto’s in te rijden
- Wie met de zwarte vlag wordt afgevlagd wordt gediskwalificeerd en moet het terrein onmiddellijk verlaten. Dit is o.a. van toepassing wanneer piloten de veiligheid van andere piloten en toeschouwers in gevaar brengen. De koersdirectie is in staat voor elke vorm van onsportief en roekeloos gedrag de zwarte vlag te gebruiken.
- Testen op de parking zijn verboden. Hier dient ook zeer traag gereden te worden!!
- De puntenverdeling: De eerste 3 rondes wordt er geraced voor de snelheid en is opzettelijk contact verboden.
- Vanaf het vlaggen met de Belgische vlag is contact toegestaan.
- Er zijn 3 prijzen te winnen:
-prijs voor de snelste (meeste rondes)
– prijs voor de origineelste wagen
-prijs voor de meeste sensatie
De Verzekering
- De inrichter verzekert de burgerlijke aansprakelijkheid van de voertuigen tegenover de toeschouwers en commissarissen.
- De piloten rijden op eigen risico en worden niet verzekerd door de inrichters! Het staat hen vrij een eigen verzekering af te sluiten.
- De piloten zijn verplicht voor de start hun naam op te geven op het secretariaat zodat de inrichters zeker zijn van de deelnemers. Dit is uiterst belangrijk. Neem uw identiteitskaart mee.
Einde reglement.